17.2.2014

Synttäriyllätys: Puola, Gdansk

Päätin yllättää avomieheni hänen syntymäpäivänään ja viedä hänet pienelle viikonloppumatkalle Puolan Gdanskiin. Pakkasin meille laukut salaa valmiiksi kera passien. Hyppäsimme lentokenttäbussiin ja avomieheni luuli tässä vaiheessa, että ollaan menossa laskuvarjohyppäämään. Sain pidettyä homman salassa viimeiseen saakka ja vasta passi tarkastuksessa homma selkeni hänelle "Mitä!? Siis lähdetäänkö me ihan oikeasti Puolaan!?". Turvatarkastuksen jälkeen istuttiin kuohuviinille terminaalin odotushuoneeseen ja siellä mieheni tajusi, että me oikeasti noustaan pian lentokoneeseen. "Eihän mulla oo edes vaatteita tai hammasharjaa", hahaa mä olin pakannut kaiken salaa.

Aamupala kotona ennen lentokentälle lähtöä

Lennettiin Wizzairilla Turusta Gdanskiin. Lento kesti noin tunnin ja se kului todella nopeasti kuohuvaa nauttien. Lentokoneessa sai valita itse paikat, eli nopeat söivät hitaat. Vaikka lento kesti vain tunnin, niin matkan aikana lentoemot tarjoilivat juomaa ja naposteltavaa. Lentoemännät puhuivat aika jäätävää puolaan taittuvaa englantia. Eihän siinä oikeen mitään selvää saanut kuulutuksista. Gdanskin lentokentältä olisi päässyt ilmeisesti aika helposti busseilla keskustaan, mutta meillä oli niin vähän aikaa, että päätin ottaa meille taksin, jotta päästäisiin suoraan hotellin eteen. Majoitukseksi olin valinnut neljän tähden hotellin nimeltä Grand Cru. Olin laittanut toivomukseksi, että saisimme parvekkeen ja saimmekin aivan upean huoneen josta aukesi lasiset ovet patiolle Gdanskin ylle. Hotelli oli vähän hienompi ja todellakin molempien makuun, suosittelen!

Hetken aikaa köllittiin ihanassa hotellin sängyssä, kunnes päätettiin lähteä kiertämään kaupunkia. Oltiin reissussa syys-lokakuun aikana, joten ilma oli aika kolea. Kierreltiin keskustaa sekä käveltiin upeaa jokirantaa pitkin joka oli täynnä erilaisia ravintoloita ja pikku putiikkeja. Nälkä yllätti meidät ja istahdettiin kivaan pikku jokiranta ravintolaan (valitettavasti en muista ravintolan nimeä), jota koristi köynökset, kynttilät ja sisustusvalot. Itse söin savulohisalaatin ja avomieheni otti paikallisen keiton. Molemmat olivat todella hyviä ja mitään ei jäänyt lautaselle, nam.

Lähdimme vatsat täynnä vielä kiertelemään keskustaan, mutta harmiksemme kaikki kaupat olivat lauantaina noin kello 17 aikaa jo menneet kiinni. Bongattiin keskustasta KFC, jossa kumpikaan ei ole koskaan käynyt, mutta päätimme jättää rasvakanat ensi kertaan, koska olimme juuri syöneet. Kuljimme pikku katuja pitkin ja ihailimme kauniita rakennuksia. Yhtä-äkkiä olikin jo tullut pimeää ja päätimme mennä drinkeille houkuttelevan näköiselle terassille viltteineen. Terassilla tuli kuitenkin nopeasti kylmä ja menimme sisälle kuppilaan. Kävelimme portaat alas ja sieltä paljastuikin hieno klubityyppinen istumapaikka. No siellä innostuimme kokeilemaan paikallista shottia, jonka näimme tiskillä isossa lasimaljassa. Shotti maistui glögiltä. Tarjolla oli myös erilaisia herkullisia drinkkejä ja kielet valuen päätimme maistella parit, koska hintatasokin oli vain pari euroa yhdeltä hienolta drinkiltä.

Drinksujen jälkeen kello olikin jo todella paljon ja olin luvannut viedä vielä mieheni hienosti syömään, joten suuntasimme etsimään jokirannasta jotain mukavaa ravintolaa. Kuljimme torin poikki ja jäimme kuuntelemaan paikallisten soittoesitystä, jonne heitimme muutamat lantit ja jatkoimme matkaa rantaan.
Löysimme aika hienon näköisen ravintolan, jossa päätimme syödä pitkän kaavan mukaan. Pääruoka jäi mieleeni sillä mieheni otti jonkin hyvän pihvin, jossa oli päällä kultahippuja. Alkuruoka, pääruoka, jälkiruoka, pullo viiniä + pari drinkkiä maksoivat yhteensä kahdelta noin 100 euroa.

Syömisen jälkeen kello oli jo niin paljon, että hipsimme hotelliin nukkumaan. Herättiin sunnuntai-aamuna ja lähdettiin herkullisen aamupalan kautta kohti lentokenttää. Olin varannut sloteja taksimatkalle, mutta emme osanneet odottaa, että Puolassa sunnuntaisin takseilla olikin tuplaliksa. No siitä sitten automaatin kautta nostamaan lisää sloteja. Odotimme lentokoneeseen pääsyä ja kiertelimme lentokentän kaupoissa. Gdanskin lentokenttä oli iso ja moderni ja sieltä löytyi paljon kauppoja ja ravintoloita. Lentomatka oli taas ohi ennen kuin huomasimmekaan ja hetken päästä olimme jo kotona Turussa. Kotiin päästyämme meillä oli vielä koko päivä aikaa ja vein mieheni kohti viimeistä yllätystä: olin kutsunut kaikki perheenjäsenet yhteiselle synttäri-illalliselle Torreen. Gdanskin maukkaiden ja edullisten ruokien jälkeen tuo Torren ruoka oli hirvittävää, sekä maultaan, että hinnaltaan.

Gdanskiin haluan lähteä ehdottomasti uudelleen ja viipyä siellä vähän pidempään kuin yhden illan. Turusta on kuitenkin niin lyhyt ja edullinen matka Gdanskiin, että se on jo edullisempi vaihtoehto, kuin lähteä esimerkiksi ruotsinlaivalle. Emme kerenneet shoppailemaan, mutta ainakin ruoka ja juoma Gdanskissa oli todella edullista, edullisempaa kuin missään muussa maassa, missä olen käynyt.

Info

Maa: Puola
Kaupunki: Gdansk
Kieli: Puola (puhuvat hyvää englantia ravintoloissa)